Havregrøds-heaven

Sommerferie og granola

Først og fremmest beklager jeg de mange dage i mellem mine indlæg! Sommerferien har for alvor taget over, og jeg nyder det i fulde drag med familie og veninder, og så har jeg endda en ferie til Lissabon til gode inden sidste år af studiet starter.

Madlavningen har stået lidt på standby her på det sidste, og er i stedet blevet skiftet ud med utallige besøg på fantastisk lækre spisesteder her i København. Jeg går faktisk og overvejer, om jeg skulle lave en lille Københavner guide, hvis det kunne have interesse for jer?

Derudover har jeg brugt mere tid på træningen, da der nu kun er næsten 1 måned til Powerade Copenhagen Halfmarathon. Jeg har haft lidt problemer med mit knæ på det sidste, hvilket er grunden til, at jeg har meldt mig ind i Fitness World igen, for at skære lidt ned på antallet af løbeture, men i stedet holde konditionen ved lige ved hjælp af crosstraineren (ja det sku’ dødkedeligt!). Ellers har jeg deltaget på forskellige hold, da jeg synes det er enormt motiverende at træne sammen med andre. Generelt set har jeg forsøgt at sætte større fokus på styrketræningen, for at mindske risikoen for skader. Jeg håber og krydser alle fingre for, at jeg kan løbe mit første halvmarathon snart, men samtidig må jeg fornemme hvordan det hele forløber, når løbet nærmer sig. Jeg har ikke lyst til at måtte holde flere måneders pause efterfølgende, hvis min skade skulle blive forværret.

Sommerferie betyder lange og rolige morgener for mit vedkommende, hvilket passer mig perfekt, da det bedste jeg ved, er en god start på dagen, som inkluderer et godt morgenmåltid (eller lad os bare kalde det brunch). I dag stod jeg op og fik løbet en tur på 9 km. Jeg flyttede til Østerbro for en måneds tid siden, hvilket har været god lejlighed til at finde nye løberuter. Efter løbeturen indtog jeg en portion yoghurt med hjemmelavet granola, et blødkogt æg og en café latte lavet på laktosefri minimælk. Alt i alt et godt måltid, som sørger for at min krop restituerer hurtigt.

 photo 1615ee8a-3642-4752-8da7-90737f47eeb0_zpsf65d6e9a.jpg
Jeg forsøger for så vidt muligt altid at have et glas stående med hjemmelavet granola. Det er simpelthen det nemmeste i verden, og derudover ved du præcis, hvad du propper i munden! Min hjemmelavede granola indeholder ikke en bombe af tilsat sukker, men får i stedet sin sødme fra honning og kokosmel. Derudover indeholder den en masse fibre fra havregryn og gode fedtsyrer fra nødderne.

Nedenfor kan du finde en opskrift på den hjemmelavede granola. Lav eventuelt en stor portion, som kan holde sig længe. Jeg valgt ikke at mængdeangivet fødevarerne, da de kan justeres efter smag og behag.

 photo de779468-e59e-4ffc-bcae-2df53f1a2465_zpsa826f64d.jpg
 photo 311951fb-9b0c-4243-8a20-d791162b6586_zpse86ac76c.jpg

Til den hjemmelavede granola skal du bruge:
Honning (efter smag, alt efter hvor sød du ønsker granolaen)
Havregryn
Grofthakkede mandler
Græskarkerner
Solsikkekerner
Kokosmel
Sesamfrø
Rosiner
Tørrede tranebær.

1. Varm en pande op, kom honningen på og lad den smelte
2. Tilsæt havregryn, rør det godt rundt med honningen og skru ned for middelvarme
3. Tilsæt dernæst mandler, græskarkerner, solsikkekerner, kokosmel og sesamfrø
4. Rør det hele godt rundt og lad det blive sprødt. Det kan nemt brænde på, så hver derfor ekstra opmærksom
5. Lad granolaen køle af, tilsæt rosiner og de tørrede tranebær og hæld det i et opbevaringsglas

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Havregrøds-heaven